Boksning/padwork

Boksning er en rigtig god måde at varme op på, en god konditions træning, super til at styrke balance og koordination og selvfølgelig til at træne styrke og udholdenhed samt fokus.  Jeg bruger padwork – dvs. at slå med boksehandsker i en flad ”pude” som et supplement til den funktionelle træning. Det er bestemt ikke meningen at du skal blive bokser – men udnytte alle fordelene fra boksning. Det giver god sved på panden og er, desuden, en rigtig god måde at lukke frustration og stress ud med!

CrossFit

Er et fitness regime udviklet af Amerikaneren Greg Glassman. Han var den første i historien som definerede fitness, opsat som en meningsfuld og målebar form nemlig som; "Increased work capacity across broad time and modal domains"

 

CrossFit beskrives, som det der netop optimere fitness; konstant varierede funktionelle øvelser, udøvet ved relative høj intensitet "constantly varied functionel movements performed at relatively high intensity"

 

Hvad betyder så alle de “fine” udtryk herover…

I praksis betyder det, at man i CrossFit bruger kroppens funktioner, som den er bygget til at bruges, nemlig til at løfte, hoppe, kaste, trække, skubbe og klatre - altid sammensat på nye måder, varierende i varighed og i intensitet eller styrke.

Der findes ikke mange maskiner i CrossFit - vi ER maskinerne!

Til gengæld kan der arbejdes med fx. Kettlebells, vægtstænger og skiver, reb til klatring, kasser til box jumps eller traktordæk til at skubbe, vippe og rulle med.

 

CrossFit er ikke kun for "hardcore" mænd - faktisk er det på verdensplan 60% af alle CrossFittere, som er piger/kvinder. En træningsform og et "familie-klub sammenhold" der får det bedste frem i dig, fysisk og psykisk og som kræver din fulde opmærksomhed og styrke når en workout of the day (WOD) går igang. CrossFit udfordrer din vilje til både at kæmpe alene og sammen med andre på tværs af køn, alder og niveau.

 

CrossFit og ernæring

Som et af de eneste fitness regimer kommer CrossFit med en meget direkte anbefaling til en almen god ernæring;

Spis kød og grøntsager, nødder og frø, noget frugt, lidt kulhydrat og ingen sukker!

("Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar")

 

Læg mærke til, at der her ikke tales om meget specifikke fødevarer, men om en overordnet retningslinie som, hvis man holder sig til det foreskrevne, vil gavne ens almene sundhed med et indtag af en stor variation af næringsstoffer, vitaminer og mineraler – forudsat selvfølgelig, at man kombinere alle ens måltider med de nævnte fødevareemner.

 

Vil du vide mere om CrossFit og ernæring generelt, så kontakt B og BeReal :-)

 

 

Funktionel træning

Har rødder i fysioterapien hvor man forsøger at tilegne klienter en træning der er meningsfuld for den enkelte, dennes hverdag og specifikke bevægemønster. Funktioner der skal bruges i klientens dagligdags liv. Denne form for træning har nu fået fodfæste i fitness og trænings verdenen generelt. Man begynder her at se fordelen i at bruge musklerne, ikke blot isoleret, men at bruge hele kroppen, flere muskelgrupper ad gangen, som man vil gøre i almindelige dagligdags bevægelser. Funktionel træning forsøger at efterligne kroppens naturlige bevægelser og dermed styrke de muskler der er behov for, for at vi kan bevæge os så naturligt som muligt, være stærke og i korrekte positioner når vi gør det, samt kunne opretholde dette livet ud.

HIIT

Betyder high intensity interval training – altså træning i meget korte intervaller 30-60 sekunder -cirkeltræning om man vil, i højt tempo. Ofte arbejdes der med flere forskellige stationer med forskellige øvelser så hele kroppen arbejdes igennem. En ganske effektiv træningsform, der ikke kræver lange trænings pas, men i korte intervaller kan øge både styrke og kondition.

Kettlebell

Træning med en Kettlebell (en støbejerns kugle med støbt håndtag) stammer oprindelig fra Rusland. Et super træningsredskab der kan bruges på utallige måder, både til styrke og konditionstræning samt til balance og koordination. Man svinger, ”kaster”, skubber og trækker Kettlebell’en ud fra kroppen, enten mens man holder fast med én eller begge hænder. Kettlebells findes i forskellige vægt klasser, så alle kan være med og lave de samme øvelser, med en vægt der for den enkelte er styrkende og udfordrende, men stadig med mulighed for at udføre øvelserne korrekt og sikkert. Da man med en Kettlebell træner kroppen dynamisk og ikke blot statisk, er det stort set altid en fuld kropstræning, at arbejde med Kettlebells.

Paleo

Paleo kommer af ordet Paleolithic, som er navnet for tidsperioden i den ældre stenalder.

Som udgangspunkt kan man sige, at når man lever efter Paleo konceptet, lever man efter de bedste  - og i dag mulige, principper fra denne tidsalder. Dog med implementering af madvarer og mængder af disse, som kun er mulige i vores tidsalder.

 

Overordnet kan man sige, at man lever af alle slags fisk, æg og kød. Alle slags frugt og grøntsager. (undtagen er dog kartofler pga deres høje sukker/kulhydrat)

Nødder og frø, med undtagelse af enkle specifikke slags.

I den reneste form af Paleo undgår man mælk og mælkeprodukter, korn, gryn, soja og bønner (alle produkter lavet af disse) samt rafineret sukker.

Man forsøger at leve af så ”rene” fødevare som muligt, meget gerne økologisk og madvarer der ikke i forvejen er tilberedt eller tilsat nogle former for tilsætning.

 

Der er forskellig mening om mælkeprodukter i en Paleo diet – hvis det inkluderes anbefales det også her at bruge de reneste former – helst fra græsfodrede køer, de fedeste variationer (da de er de mest naturlige) og i ikke homogeniserede variationer om muligt.

 

At leve helt eller delvist på Paleo kræver, specielt i et landbrugsland som Danmark, tilvænning - men kan sagtens lade sig gøre med  god planlægning og vilje.

TRX Suspention Træning

En træningsform der foregår ved hjælp af et sæt, special fremstillede, stropper hvori man kan arbejde med henholdsvis hænder eller fødder. TRX’en bliver fastgjort i loft, i bare/stativ, i en sikker gren i et træ eller evt. i en forsvarligt lukket dør. Herefter er det ens kropsvægt der øger modvægten, hvorfor aktivering af vores vigtigste base for alle andre øvelser og styrke generelt; vores core (kroppens kerne muskulatur bestående af mave OG rygmuskler samt baller og lår muskler!) altid vil være aktiveret med TRX Suspension Træning.

Vægtløftning/olympisk vægtløftning

Når man taler om vægtløftning, er der i grunden tale om to løft, nemlig træk og stød. I Olympisk Vægtløftning drejer det sig om at løfte så tungt som muligt, over hovedet. Begge dele kan lyde en smule skræmmende MEN alt i alt er vægtløftning ganske meget mere teknik og styrkelse af ikke blot muskelstyrke, men samtidig balance, koordination og at arbejde med den mentale viljestyrke.

 

Træning på denne måde giver ikke blot styrke men også smidighed! Alle disse delelementer er hvad der gør vægt –og olympisk vægtløftning til et rigtig godt supplement til en god allround træning til styrkelse af hele kroppen, men især de største muskelgrupper vi har så meget brug for, for at kunne fungerer optimalt og funktionelt i vores dagligdags gøremål.

 

Og ja, både mænd OG kvinder kan så afgjort have glæde af vægt –og olympiskløftning og behøver ikke være bange for at ende som et kæmpe muskelbundt. I min træning vil kombinationen af forskellige træningsformer, ende med at give en balanceret og naturlig krops figur, som selvfølgelig vil udarbejdes fra den kropstype man nu engang er udstyret med, fra naturens side. Derfor kan og vil hverken mænd eller kvinder ”pumpes op” med mindre der ikke er tale om helt naturlig træning!

 

Desuden har vi i vores dagligdag brug for ”vægtløftning” – når vi skal bære indkøbet ud til bilen, når sækken med haveaffald skal op i traileren eller blot det at løfte et barn op fra gulvet er ved hjælp af de muskelgrupper og teknikker som vægtløftning benytter sig af.

Om Cookies på denne hjemmeside

Denne hjemmesiden gør brug af cookies. Når du besøger hjemmesiden accepterer du samtidig hjemmesidens brug af cookies. Hvilke cookies hjemmesiden benytter, finder du   oplysninger om på denne side.

Hvad er cookies?
En cookie er en lille tekstfil, der gemmes på din computer, tablet eller smartphone. Cookien indeholder specifikke oplysninger om dig og din færden på en hjemmeside. Det kan fx være login-oplysninger, oplysninger om din adfærd på hjemmesiden eller dine køb i en webshop. Disse oplysninger kan anvendes til forskellige formål, fx at genkende dig næste gang du besøger siden, statistik og målrettet markedsføring.

Cookies er ikke programmer og indeholder ikke virus eller lignende skadelige koder.

Cookies gemmes typisk fra den adresse, du kan se i browserens adresselinje. Men en hjemmeside kan også indeholde elementer og oplysninger, som hentes fra andre adresser. Det kan fx være bannerreklamer, analyseværktøjer og helt almindeligt indhold. På denne måde kan der også gemmes cookies fra andre adresser via den hjemmeside, du besøger – såkaldte tredjepartscookies.

Der findes overordnet to typer cookies: Session cookies og persistent cookies. Session cookies gemmes kun i en browsersession, og de slettes, når du lukker browseren. Persistent cookies gemmes i et nærmere defineret tidsrum og slettes først ved udløb af dette tidsrum.

Hvilke cookies bruger denne hjemmeside og hvorfor?
Denne hjemmeside bruger følgende cookies:

  1. Datoen for dit sidste besøg
    Denne cookie indeholder oplysninger om datoen for dit sidste besøg på       hjemmesiden og bruges i forbindelse med statistik. Cookien er en persistent cookie                og har en levetid på 1 år. Den slettes således 1 år efter dit sidste besøg på          hjemmesiden.
     
  2. Det ID du får, når du besøger hjemmesiden
    Denne cookie indeholder et unikt ID, som du får, når du besøger hjemmesiden. Cookien bruges i forbindelse med statistik. Cookien er en persistent cookie og har en levetid på 1 år. Den slettes således 1 år efter dit sidste besøg på hjemmesiden.

Hvordan kan jeg undgå brugen af cookies på hjemmesiden?
Du kan i din browser indstille, at den ikke skal gemme cookies. Det gælder uanset, hvilken browser du bruger. For nogle browsere kan du også indstille, at dette kun skal gælde for bestemte hjemmesider.

Hvordan kan jeg slette cookies?
Du kan slette cookies i indstillingerne af din browser. Du finder hjælp til dette enten i browseren eller de tilhørende hjemmesider.

Hvor kan jeg få yderligere information og klage?
Hvis du har spørgsmål til hjemmesidens brug af cookies, ønsker flere oplysninger eller ønsker at klage over hjemmesidens brug af cookies, kan du henvende dig til:

 

BeReal
Østerled 6, Rold
9510 Arden

Telefon 29 92 22 24
b@bereal.dk